Noranta anys de la història d’una família explicats en un únic dinar de Nadal. Aquesta és la premissa d’El llarg dinar de Nadal, la proposta teatral d’Alberto Díaz i La ruta 40 que, des de fa cinc anys, aterra per les festes nadalenques a l’escenari del Círcol Maldà. El muntatge, que l’any 2015 ja va guanyar el premi Butaca al millor espectacle de petit format, ha captivat el públic amb la seva reflexió sobre el pas del temps, les presències i les absències, els records i la família.
Tal i com ha explicat Alberto Díaz al programa Valors a l’alça, l’obra resumeix 90 anys i 90 àpats nadalencs en un “únic dinar de Nadal que es sosté en el temps”. Per això, una de les coses que destaquen del muntatge és el codi amb que es mostra aquest pas del temps, i que ajuda també a la reflexió sobre les pèrdues d’éssers estimats i també sobre les noves incorporacions familiars.
“És una obra sobre el pas inexorable del temps”, explica Díaz, que després de cinc anys al Maldà i amb més de 115 funcions a les espatlles, encara se sorprèn de l’èxit d’aquesta obra. “És una obra que apel·la a la sensibilitat de l’espectador, en la que cadascú fa el seu viatge”, diu Díaz, que també reconeix que “el boca orella ha funcionat molt bé”. Pel director de l’obra, el missatge que transmet aquesta peça, obra de l’escriptor Thorton Wilder, té a veure amb “com busquem la felicitat” i també en com “el temps passa però no ens n’adonem, i val la pena aprofitar el moment”.
L’obra gira al voltant de la família Bayard. Un any més es reuneixen al voltant de la taula i mengen, estimen, ploren, neixen, beuen, enyoren, riuen, moren… I repeteixen rituals, ecos i cançons, de generació en generació. I comparteixen la tragèdia quotidiana i eterna del pas del temps. A través de la seva història, veurem els canvis en els costums i hàbits d’una part de la societat americana en el canvi del segle XIX al XX.
La Ruta 40 és una companyia de teatre fundada l’any 2011 a Barcelona pels actors Alberto Díaz, Albert Prat i Sergi Torrecilla, per donar sortida a noves inquietuds artístiques i generar projectes propis, tant de creació com de representació de textos ja existents i amb la col·laboració d’altres actors, dramaturgs i directors. – J. VIVES
nbsp;