Un estudi de l’ONG Save the Children adverteix del problema que representa el ciberassetjament en l’entorn escolar. Segons aquest informe, un 33% dels alumnes ha patit algun cop ciberassetjament i un 10%, assetjament escolar a Espanya. A més, un terç dels alumnes reconeix que ha agredit físicament un altre company en els darrers dos mesos i que un de cada tres l’ha amenaçat. Save the Children va fer l’informe amb la participació de 21.487 alumnes de 12 a 16 anys.
Segons Eulàlia Hernández, doctora en Psicologia i professora del màster universitari de Psicologia Infantil i Juvenil de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), «En tots els centres educatius hi ha persones que pateixen per l’assetjament presencial o tecnològic provocat pels seus iguals». “Aquest tipus d’assetjament pot tenir conseqüències molt negatives per al desenvolupament psicològic i relacional sobretot si el maltractament es manté de forma sostinguda, tant per a les víctimes com per als agressors», afegeix Adrián Montesano, també doctor en Psicologia i professor del mateix màster.
El perfil de l’assetjador escolar sol ser el d’un jove que té un dèficit important a l’hora d’identificar i gestionar les emocions, tant pròpies com externes. Sovint aquests assetjadors han estat víctimes d’altres situacions d’abús. El del ciberassetjament és el d’un noi d’entre 14 i 15 anys (49%) que es caracteritza perquè comença a fer servir internet abans del que és habitual sense cap mediació dels seus pares, té un control alt i viu rigidesa familiar en la resta d’aspectes i, finalment, té un autoconcepte emocional baix.
L’observador de l’assetjament té un paper clau en la dinàmica de la victimització i pot tenir el perfil d’algú que doni suport a aquest assetjament, que l’accepti sense intervenir-hi o que defensi la víctima.
Pel que fa a la reacció de les famílies, l’11% dels pares amb fills assetjadors els costaria admetre-ho o bé traurien importància al problema; un 56% en parlarien amb els fills, i el 63% consideren que és l’escola la que ha de resoldre aquest tipus de casos, segons un estudi d’Educo. – J.V.