Ecologia: crit de la terra, crit dels pobres

Ecologia: crit de la terra, crit dels pobres és el títol d’un llibre del brasiler-alemany Leonardo Boff que m’ha acompanyat i marcat durant molts anys i també ha estat referència pel papa Francesc en el moment d’escriure l’encíclica Laudato si, en la qual s’uneix en un mateix destí la sort del Medi Ambient i la dels més pobres del planeta, expressant que en el fons es tracta d’una mateixa i única lluita.

Davant la sensació que la tasca de transformar el món pot semblar utòpica, hi ha persones i entitats que aposten per reivindicar el valor de les petites aportacions possibles i personals a l’hora d’implicar-se en la protecció del món social i natural del nostre entorn amb la cura de les persones i amb la lluita contra la pobresa. Diverses entitats s’han unit per llençar una Campanya Verda que en el seu decàleg inclou el lema: “Valoraràs la importància dels teus comportaments quotidians”. Molts recordem aquell proverbi xinès avalat després per científics: “L’aleteig d’una papallona a Orient pot causar una tempesta a Occident”. Una petita pertorbació inicial, mitjançant un procés d’ampliació, pot generar un efecte gran a curt o llarg termini en una altra part del món.

L’inici d’any és bon moment per afegir en el nostre comportament uns bons hàbits que ajudin a la conservació i cura de la Creació. Suggereixo: usar el transport públic, consumir productes de proximitat i Comerç Just, abrigar-nos més abans d’engegar la calefacció, estalviar en l’ús de l’aigua, de l’energia i del paper, allargar la vida útil del mobiliari, la vestimenta i els aparells domèstics, eliminar el consum compulsiu i tenir cura de reciclar els residus.

Recordo el pronòstic negatiu del savi Stephen Hawking, qui recentment ha afirmat que la Creació, tenint en compte com la tractem, no durarà més de cent anys.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.