Un grafit pintat en una paret de qualsevol ciutat catalana pot ser art, però també una forma de forma potenciar la convivència. L’Ajuntament de Castelldefels i RebobinART treballen en aquesta línia.
Una proposta amb valors que es pot trobar a Barcelona i a rodalies: agafar un esprai i fer un graffiti a una paret pública. En el meu cas, en concret, va ser al barri de Vista Alegre de Castelldefels. Vaig dibuixar un far, el mar, un vaixell, un gat, la lluna, la nit…
No us espanteu. Encara que me l’hagi jugat algun cop desobeint civilment –de forma pacífica–, la meva pràctica és més aviat legal. De ben segur que la paret s’hagués quedat en blanc si hagués sabut que estava infringint la llei. L’Ajuntament de Castelldefels és ben clar en aquest punt: “Es prohibeix realitzar graffitis, pintades o qualsevol altra expressió gràfica fora dels llocs autoritzats. Les sancions econòmiques es valoraran de la següent manera: 750 euros (lleus), de 751 a 1.500 euros (greus) i de 1.501 a 3.000 euros (molt greus).” Com us dic, amb aquesta normativa no me l’hagués jugat per una composició estiuenca.
Convivència i graffitis
Però els graffitis i el civisme també poden conviure i, de fet, de vegades van de la mà. I aquest és el cas dels projectes que promou l’entitat RebobinART. L’associació gestiona els espais cedits pels districtes de la ciutat a partir d’una plataforma web, que emet permisos per a pintar a les persones que ho demanin.
La importància d’aquesta iniciativa és que està dins del marc d’un programa de mesures alternatives reparatòries i educatives de l’Ajuntament de Castelldefels. És a dir que, joves que van ser sancionats per qüestions d’incivisme tenen l’oportunitat de transformar la seva conducta en acció comunitària i educativa. I ho fan amb el suport de mediadors professionals, i a través de murals, concursos, festivals i exposicions o tallers de formació en instituts i escoles.
Concretament, el taller d’art urbà on vaig participar, al barri de Vista Alegre de Castelldefels, és un exemple de mediació comunitària dins del desenvolupament d’un pla de barri i la dinàmica va girar entorn a la convivència en aquest context comunitari. Mediadors professionals i joves dins del programa de mesures alternatives reparatòries van dibuixar un mural. A més a més, van dinamitzar la composició fent que hi participessin els veïns de Vista Alegre.
Els nens s’apropaven atrets pel mural, també volien dibuixar. Finalment una activitat diferent per fer una tarda de diumenge! Mascaretes, guants i esprais per a tothom.
Superar les tentacions
He escollit aquesta proposta perquè crec que la disciplina de la mediació i la de l’art ajuden al valor de la convivència i tenen un gran potencial de desenvolupament social. La diversitat que hi ha avui a Barcelona, i a Catalunya, pot provocar tensions i desacords en espais públics, és evident. Però també precisament per això penso que cal posar en relleu les pràctiques que ens conviden a posar llum en els conflictes, a aspirar a treure el millor de cadascú, i a fer de l’amenaça una oportunitat de la que sortir-ne reforçats.




