L’11 de febrer es commemora el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència, una jornada fixada l’any 2015 per l’Assemblea General de les Nacions Unides amb l’objectiu de promoure la participació plena i en condicions d’igualtat de les dones i les nenes en l’educació, la capacitació, l’ocupació i els processos d’adopció de decisions en la ciència.
A més, aquesta commemoració, celebrada per primera vegada l’any 2016, també vol contribuir a l’eliminació de tota mena de discriminació contra les dones en les esferes de l’educació i l’ocupació, tot trencant les barreres jurídiques, econòmiques, socials i culturals mitjançant polítiques i plans d’estudi en el camp de la ciència per fomentar una major participació de les dones i les nenes i reconèixer-ne els seus èxits.
I és que actualment les científiques es veuen afectades per la discriminació per raó de sexe. Així per exemple, les dones surten perjudicades davant els homes quan se les evalua per la qualitat dels seus projectes científics. Així es desprèn d’un estudi publicat aquesta setmana a la revista mèdica The Lancet després d’analitzar gairebé 24.000 sol·licituds de beques als Instituts Canadians d’Investigació de la Salut (CIHR).
Amb aquesta celebració, les Nacions Unides conviden a tots els estats membres, totes les organitzacions i els òrgans del sistema de les Nacions Unides i altres organitzacions internacionals i regionals, el sector privat i el món acadèmic, així com a la societat civil, incloses les organitzacions no governamentals i a les persones particulars, a què celebrin aquest dia a través d’activitats d’educació i sensibilització pública.
A Catalunya, universitats, centres educatius i institucions científiques s’han sumat a la celebració d’aquesta jornada commemorativa organitzant conferències, xerrades i altres activitats en que les dones científiques seran les protagonistes. – Red.