El fotògraf nord-americà Brian McCarty ha dut a terme un projecte fotogràfic amb el que vol mostrar els horrors de la Guerra a través dels ulls dels infants. Per això, ha realitzat una sèrie de fotografies on, amb joguines i altres objectes, reconstrueix les escenes que els infants prèviament li han relatat o mostrat a través de dibuixos.
La motivació inicial d’aquest treball va ser del seu pare, un veterà de guerra del Vietnam que poques vegades parlava de la guerra. El seu projecte, que va començar el 1996 a Croàcia, també l’ha portat a Gaza, el Líban i l’Iraq.
En l’etapa més recent del projecte McCarty es va establir a Mosul on milers de civils es van veure atrapats en la lluita per derrocar l’Estat islàmic. En aquest conflicte, els nens i nenes han estat testimonis d’una violència que els deixarà traumes que patiran durant anys. Els teraupeutes asseguren que els dibuixos i l’art-teràpia pot ajudar-los a gestionar aquests traumes. El que fa McCarty és que, a partir dels testimonis d’aquests infants, recrea les escenes amb joguines.
Els nens dibuixen l’horror, la pèrdua i el dany que van patir i ho fan, sovint, presentant detalls simbòlics que McCarty recrea amb joguines. El resultat és una barreja del realisme i l’absurd, amb un toc de cultura popular. McCarty ho descriu com “realitat amb una dosi de sucre”.
Així, per exemple, un dels infants que va participar en una sessió a prop de Mosul va dibuixar un elefant adult amb dos vedells. En el dibuix, va pintar l’elefant adult i un dels vedells, però es va negar a acolorir el segon perquè, segons el nen, representava a la seva germana morta.
En la seva recreació fotogràfica, McCarty va posar un elefant de joguina en un estany d’aigua bruta que estava darrere d’un vedell. Després, va superposar una imatge esbiaixada del segon vedell per representar la germana morta.
Una imatge recurrent en els dibuixos dels nens és l’ocell groc dels Angry Birds. I és que pels nens que han patit la guerra, aquest personatge ha acabat representant les bombes que cauen del cel.
Segons explica el fotògraf en declaracions a l’agència Reuters, el procés de visualització dels dibuixos porta dies. Un cop ha triat una imatge i troba les joguines per recrear-la, el seu treball en el terreny a vegades el posa en perill. La primera vegada que va estar a Mosul, militants d’Estat islàmic el van intentar disparar mentre feia les fotografies. – J. Vives