Igualtat o justícia? Pot ser justa la desigualtat?

“Llibertat, igualtat i fraternitat”: aquest era el lema de la Revolució Francesa, que recull tres conceptes cabdals per a la filosofia política moderna i contemporània. En una columna anterior vam esbossar diferents maneres d’entendre la llibertat. Aprofundim ara en el concepte d’igualtat tot plantejant-nos: pot ser justa la desigualtat?

El filòsof nord-americà John Rawls (1921-2002), a Una teoria de la justícia (1971), proposa dos principis de justícia. El primer estableix que totes les persones tenim el dret a les màximes llibertats bàsiques amb la condició que tothom les pugui tenir. En aquest sentit, el primer principi de Rawls ens iguala a tots.

El segon principi diu així: “Les desigualtats socials i econòmiques han de ser arranjades de manera que contribueixin al (a) benefici més gran dels menys avantatjats, però de manera consistent amb un principi d’estalvi just; i alhora (b) estiguin lligades a càrrecs i posicions que siguin accessibles a tothom en condicions d’igualtats d’oportunitats equitativa.” (§46, traducció de Joan Vergés i Oriol Farrés)

En aquest segon principi, que val la pena llegir atentament, Rawls diu que algunes desigualtats poden ser justes. En concret, justifica certes desigualtats socials i econòmiques, per exemple en cas que beneficiïn els menys afavorits.

Un exemple quotidià: les beques menjador les paguem entre tots i només beneficien els que no es poden costejar el menjar escolar. És a dir, que els diners de tots es distribueixen de forma desigual beneficiant els menys afavorits. Des d’aquesta perspectiva, es tracta d’una desigualtat justa.

Així doncs, algunes desigualtats poden ser justes. Potser per això hi ha qui modifica el lema republicà: “Llibertat, justícia i fraternitat”. La justícia és un altre concepte cabdal de la filosofia pràctica contemporània que val la pena pensar a fons, juntament amb la llibertat, la igualtat i la fraternitat, per les implicacions pràctiques que se’n poden derivar.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.