Els sense llar a Barcelona porten 4 anys de mitjana al carrer

La mitjana de temps que porten vivint al carrer les persones sense llar de Barcelona s’acosta als 4 anys, segons ha conclòs la Fundació Arrels. L’entitat va realitzar el passat 12 de juny un cens de persones sense llar a la capital catalana, durant el qual es van localitzar gairebé 1.200 persones dormint al carrer a Barcelona. D’aquestes persones, 347 van accedir a respondre les preguntes dels voluntaris, que serveixen per elaborar un retrat de la situació de les persones sense llar.

Després de realitzar aquest cens durant quatre anys, la Fundació Arrels assegura que ha es comencen a veure tendències: S’agreugen els problemes de salut i la percepció d’agressions, mentre que es redueix el nombre de persones en situació de vulnerabilitat elevada o mitjana.

Segons el cens, ha augmentat a 3 anys i 11 mesos el temps d’estada al carrer de les persones entrevistades durant el cens, set mesos més de mitjana que el 2018. El 59,4% fa un any o més que dormen al carrer. El 44% han tingut dificultats per accedir a un allotjament perquè no estaven empadronades. El 73% de les persones entrevistades no tenen ingressos ni de prestacions socials, ni d’herències, ni de treball en negre. Això suposa 7 punts més respecte el 2018.

L’entitat també destaca l’increment de les persones que han estat víctimes d’agressions físiques i/o verbals els darrers sis mesos: d’un 30% el 2018 a un 38% el 2019 (43% entre les dones). Destaca també que el 6% de les persones entrevistades diuen que han estat forçades, enganyades o pressionades a fer alguna cosa contra la seva voluntat, una xifra lleugerament superior a les dades d’anys anteriors.

Menys vulnerabilitat

El 63% de les persones sense llar pateixen una situació de vulnerabilitat elevada o mitjana, una xifra que es redueix per quart any consecutiu (partint d’un 80% el 2016). I el 41% afirmen haver estat ateses per algun treballador o treballadora social els darrers sis mesos, amb un lleuger increment des del 2017 (el 2018 era d’un 35% i el 2017 d’un 45,5%).

El cens de persones que viuen al carrer al 2019 ha comptat amb 549 persones voluntàries que van recórrer 61 barris de Barcelona. El nombre de persones localitzades ha crescut un 27% en quatre anys, de 941 persones el 2016 durant el recompte de la Xarxa d’Atenció a Persones Sense Llar a les gairebé 1.200 persones d’aquest any.

Les 347 persones sense llar que aquest any han participat al cens han contestat preguntes sobre el seu estat de salut, el temps que fa que viuen al carrer, la seva edat, si han patit o no agressions, etc. El conjunt de les respostes permet saber el grau de vulnerabilitat que presenta la persona.

Segons l’enquesta, un 11% de les persones presenta una situació de vulnerabilitat elevada; això significa que necessiten una intervenció social prioritària. Si sumem les persones que també tenen una situació de vulnerabilitat mitjana, la xifra augmenta fins el 63%. El 83% són homes, l’11% són dones i el 6% es consideren altres. La mitjana d’edat és de 42,3 anys; més de la meitat (57%) tenen entre 25 i 49 anys i la franja de persones que tenen entre 50 i 64 anys puja fins el 28%. Les 347 persones entrevistades procedeixen de 49 països diferents. Els principals països de procedència són l’Estat espanyol (25%), Romania (16,1%), Marroc (12,1%), Itàlia (4,6%) i Polònia (3,7%). – J. V.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.