Imagineu que no hi hagués cap mena d’organització política: ni Estat, ni llei, ni cap mena d’institucions, etc. Si això fos així, com viuríem els humans? Com ens comportaríem?
Algunes obres de ficció imaginen aquest escenari i ens fan propostes ben diferents: des d’El llibre de la selva fins a El senyor de les mosques, passant pel Mecanoscrit del segon origen, per mencionar-ne només tres. També són diversos els filòsofs que han imaginat un escenari prepolític o, com de vegades l’anomenen, un estat de natura.
Per una banda, Thomas Hobbes explica al Leviatan (1651) que l’estat de natura és “una guerra de tots contra tots”. Això és així perquè en aquest estat de natura els homes som individus sense vincles socials: “L’home és un llop per a l’home”. Segons Hobbes, en estat de natura “hi ha una por constant i un perill constant de morir per mort violenta. I la vida de l’home és solitària, pobre, desagradable, bruta i curta”.
Hobbes i Locke tenen concepcions diferents de la naturalesa humana i dels conflictes que sorgiran entre persones
Per altra banda, John Locke explica al Segon tractat del govern civil (1690) que l’estat de natura és un estat de pau i de benestar. Els individus són tots iguals, és a dir que ningú té més poder que cap altre, i són també lliures per actuar sense dependre de ningú. Ara bé, si algú atempta contra la vida, la salut, les possessions o les llibertats d’algú altre, llavors es posa en estat de guerra. I l’estat de guerra sí que és un estat d’enemistat, de violència i de destrucció.
Hobbes i Locke tenen concepcions diferents de l’estat de natura, de la naturalesa humana i dels conflictes que sorgiran entre les persones. Això els portarà a diferents concepcions de l’origen i de la legitimitat del poder polític. I, en última instància els portarà a defensar propostes polítiques ben diferents.
I vosaltres, com imagineu l’estat de natura? Com enteneu la naturalesa humana? I els conflictes que sorgeixen entre les persones? Les respostes que donem a aquestes preguntes poden tenir implicacions polítiques importants.